Regimul alimentar al copiilor cu alergie la proteina din laptele de vacă

Regimul alimentar al copiilor cu alergie la proteina din laptele de vacă

Unii specialiști insistă asupra faptului că laptele și produsele lactate ar trebui să fie o parte importantă a dietei noastre datorită faptului că ele aduc nutrienți esențiali, proteine, minerale și vitamine care sunt benefice și sprijină creșterea și sănătatea oaselor. Dar, în același timp, studiile arată că alergia la proteina din laptele de vacă este una dintre cele mai frecvente alergii alimentare, întâlnită la un procent de până la 5% la copiii cu vârstă de până la 1 an.

Multe mămici se confruntă cu dileme importante atunci când micuții sunt diagnosticați cu această alergie și de cele mai multe ori le e dificil să gestioneze alergia și să conceapă o dietă echilibrată pentru bebeluși atunci când este momentul să înceapă diversificarea.

Înainte de a discuta despre cum putem compensa pierderea nutrienților din laptele de vacă în cazul unei alergii la acesta, este important de discutat despre cum putem structura o dietă echilibrată pentru un copil de până în 2 ani. Principala problemă care intră în discuție atunci când discutăm despre alergiile alimentare, pe lângă simptomele neplăcute, este faptul că copilul nu ia în greutate așa cum ar trebui.

O formulă general acceptată care vă va ajuta să determinați greutatea optimă a copilului până în 7 ani este 2 x vârstă + 9. Asta înseamnă că la vârsta de 1 an, copilul ar trebui să aibă aproximativ 11 kg ( și 13 kg la vârsta de 2 ani). Variații în limita a 20% sunt considerate normale.

Necesarul caloric zilnic îl putem calcula cu formula 1000 + vârstă x 100 kcal. De aici rezultă că necesarul caloric al unui copil de 1 an este de aproximativ 1100 kcal. Pentru a avea o alimentație echilibrată, necesarul caloric poate fi împărțit în 11% proteine, 50% glucide și 35% lipide.

Necesarul de proteine recomandat este de aproximativ 70% de origine animală (carne, ouă și produse lactate) și 30% de origine vegetală (cereale și legume). Lipidele se pot împărți în meniu în 50% de origine animală (unt, smântână) și 50% de origine vegetală (ulei).

Așa cum vedem din cele de mai sus, atunci când trebuie să eliminăm produsele lactate din alimentația copilului de până în 2 ani, trebuie să compensăm pentru ele atât pe partea de proteine, cât și de lipide.

Majoritatea adulților din zilele noastre au tendința să aleagă low-fat când vine vorba despre orice.
Totuși, este important de reținut că în alimentația copilului trebuie evitată limitarea grăsimilor fiindcă ele sunt esențiale pentru dezvoltarea creierului și a sistemului imunitar.

Cum compensăm pentru proteinele și calciul din laptele de vacă?

Specialiștii spun că una dintre marile provocări atunci când ne confruntăm cu o alergie la proteina din laptele de vacă la copiii sub 2 ani este asigurarea aportului de vitamina D și calciu.

Înlocuitorii vegetali:

Înlocuitorii de lapte vegetali sunt o opțiune, dar ei nu asigură tot necesarul de vitamine, calciu și proteine. Băuturile pe bază de plante pe care le putem folosi ca înlocuitori de lapte sunt toate fără colesterol și conțin puține grăsimi saturate.

  • Laptele de soia: În majoritatea cazurilor, parințiilor care aleg să înlocuiască laptele de vacă cu o băutură pe bază de soia, le este recomandat să opteze pentru o formulă îmbogățită cu calciu. Pentru mulți dintre copiii cu alergie la proteina din laptele de vacă sau cu intoleranță la lactoză, laptele de soia este următoarea cea mai bună alternativă deoarece este cel mai asemănător cu laptele de vacă. La copiii cu vârstă peste 1 an, laptele de soia poate fi folosit atât ca o băutură de sine stătătoare, precum și în rețete, unde putem înlocui cu el laptele de vacă.
  • Laptele de orez este de asemenea o opțiune, în special pentru copiii care au și o alergie la gluten. Laptele de orez conține puține grăsimi, puține proteine și este o variantă fără lactoză. Este cunoscut ca fiind laptele cel mai puțin alergenic, așa că este deseori ales pentru copiii care au mai multe alergii alimentare. Valoarea nutrițională a laptelui de orez este foarte mică, de aceea este recomandat să optați pentru o formulă îmbogățită cu calciu și alte vitamine.
  • Laptele de migdale: dintre toate tipurile de băuturi care pot fi folosite ca înlocuitori vegetali ai laptelui de vacă obținute din nuci, laptele de migdale este cel mai bogat în nutrienți esențiali.
Lapte de cocos bio
Lapte de cocos bio
  • Laptele de cocos este plăcut la gust și deseori preferat de copiii mai pretențioși când vine vorba de mâncare. Este, de asemenea, o sursă de grăsimi și de vitamina B12, ceea ce îl face o bună optiune atunci când regimul copilului are nevoie de mai multe grăsimi.

Este important de reținut că nici unul dintre acești înlocuitori vegetali de lapte nu conține cantitatea necesară de nutrienți, vitamine și minerale esențiale pentru a susține dezvoltarea copilului. Medicii, în general, nu recomandă folosirea de înlocuitori vegetali pentru copiii sub 1 an iar atunci când se face înlocuirea se recomanda un regim alimentar divers și bogat în calciu, proteine și grăsimi pentru a compensa nutrienții din laptele de vacă. Greutatea copilului se recomandă a fi monitorizată constant pentru o perioadă de minim 6 luni după ce se face înlocuirea laptelui cu înlocuitorii vegetali.

Regimul alimentar al copiilor cu alergie la proteina din laptele de vacă:

Laptele de vacă are multe proteine și e o importantă sursă de vitamina D, calciu și potasiu. Copiii au nevoie de vitamina B12 zilnic și aceasta nu se găsește natural în laptele vegetal (cu excepția laptelui de cocos). Carnea roșie este o sursă bună de vitamina B12, carnea de vită, de exemplu, și este important să fie introdusă în alimentația copilului atunci când vârsta permite acest lucru.

Mulți dintre copiii mici sunt pretențioși când vine vorba de mâncare, tocmai de aceea poate fi dificil să ne asigurăm că ei primesc un aport suficient de calciu din mâncare. Pentru copii, doza optimă de calciu este de 800 mg/zi. Câteva surse importante de calciu care trebuie introduse în alimentația copilului:
- Laptele de soia: are 13 mg de calciu pe 100 grame, dar putem opta pentru formule îmbogățite cu calciu și alte vitamine;
- Pătrunjel: are 200 mg pe 100 grame;
- Smochine uscate: 250 mg pe 100 de grame;
- Migdale: 240 mg pe 100 grame;
- Alune: 140 mg pe 100 grame;
- Semințe de susan: 670 mg pe 100 grame.

Este important de menționat că orice aliment pe care îl introduceți în alimentația copilului atunci când începeți diversificarea și până la vârstă de 1 an trebuie testat pentru o perioadă de măcar două zile pentru a vedea dacă dă reacții alergice.

Dieta copilului de 1 an ar trebui să conțină, pe lângă înlocuitorii de lapte vegetal, și cantități suficiențe din următoarele alimente: morcov, broccoli, dovleac, fasole verde, spanac, dovlecel și carne roșie.

Spre deosebire de nevoile nutriționale are copilului mai mic de 1 an, după această vârstă laptele nu mai poate fi considerat o sursă completă de alimentație și tocmai de aceea este important să găsim alte alternative alimentare prin care copilul să beneficieze de toți nutrienții, vitaminele și mineralele esențiale.

Ți-a plăcut articolul nostru? Citește și: Alergii alimentare - Alergia la proteina laptelui de vacă.



Comentează