Există vreo legătură între consumul de gluten și căderea părului?

Există vreo legătură între consumul de gluten și căderea părului?

Mulți oameni se confruntă cu problema căderii părului, iar acest lucru poate fi cauzat de o serie complexă și variată de factori. Căderea părului este o boală comună, dar tulburatoare, cu care se confruntă milioane de bărbați și femei din întreaga lume. De-a lungul timpului, s-au făcut numeroase cercetări în urma cărora, specialiștii au descoperit multiple surse care pot cauza pierderea părului. În acest articol ne vom rezuma însă doar la efectele glutenului asupra căderii părului și vă vom prezenta diferite soluții pentru acest fapt. 

Ce legătură există între gluten și căderea părului?

Căderea părului este de fapt un fenomen mai complex decât consideră majoritatea oamenilor. Acest lucru se datorează faptului că există multe cauze care contribuie la declanșarea propriu-zisă a căderii părului. Netratată corespunzător această afecțiune poate avea consecințe neplăcute atât la nivel fizic, cât și la nivel psihic. Există o varietate de cauze asociate cu pierderea părului - unele temporare (stres și sarcină) și unele permanente (alopecie androgenetică și dermatită seboreică).

Specialiștii în domeniu au descoperit o legătură între gluten (mai precis în cazul bolii celiace) și fenomenul căderii părului. Atunci când un individ suferă de boala celiacă, consumul de gluten declanșează răspunsuri autoimune în organism, eliberând anticorpi extrem de puternici. Acești anticorpi provoacă atrofierea viliilor intestinului subțire, iar, în timp, pereții acestora vor deveni extrem de sensibili și permebili. Acest lucru determină individul să nu poată să asimileze proteinele și substanțele nutritive necesare. Prin urmare, din cauza lipsei acestor elemente-cheie ale unei bune funcțiuni ale organismului, apar problemele cum ar fi căderea părului.

Boala celiacă și căderea părului

1. Malabsorbția nutrienților 

Deoarece boala celiacă produce o malabsorbție a nutrienților, indivizii care suferă de această boală se confruntă și cu problema căderii părului. Lipsa asimilării substanțelor nutritive necesare afectează foliculii piloși. Alimentația necorespunzătoare și factorii de stres determină aceste structuri piloase ale scalpului să intre în faza de odihnă a telogenului. Acest fapt se manifestă la unele persoane printr-o pierdere considerabilă a părului câteva luni mai târziu. Astfel, putem spune că între gluten și căderea părului este o relație indirectă.
Relația indirectă dintre boala celiacă și căderea părului nu ar trebui să fie o surpriză: la urma urmei, ambele manifestă condiții imune (chiar dacă cercetătorii nu înțeleg cu adevărat ce declanșează alopecia-căderea părului). Această afecțiune, care poate afecta atât bărbații, cât și femeile, se manifestă, de obicei, sub forma unor pete lipsite de păr la nivelul scalpului. În condiții extreme, poate duce chiar și la chelie completă.

Într-unul din forumurile celebre din Statele Unite ale Americii, numit Hair Loss Talk, există numeroase comentarii din partea persoanelor care suferă de boala celiacă. Aceștia povestesc evenimente reale din viața lor și explică cum în urma diagnosticării cu boala celiacă, urmată apoi de o dietă fără gluten, au observat o creștere vizibilă a părului în regiunile anterior afectate.

2. Inflamațiile

Pe lângă malabsorbția nutrienților, inflamarea reprezintă și ea o cauză extrem de întâlnită în cazul pierderii părului. Faptul că se numără printre principalele simptome atunci când vine vorba de boala celiacă, ne determină să analizăm puțin cum influențează aceasta căderea părului. Inflamația este răspunsul fizic normal la leziuni și infecții și este extrem de necesară pentru sănătatea și sănătatea dumneavoastră generală. Simptomele inflamației, inclusiv mâncărimea și uscăciunea, sunt principalele declanșatoare ale căderii părului. Cu toate acestea, poate să apară și miniaturizarea foliculilor de păr. În timp ce toată lumea are inflamații minore din când în când, inflamația cronică poate avea efecte pe termen lung. Aceste efecte apar atunci când inflamația dăunează foliculului pilos. Pe măsură ce foliculii se inflamă, ciclul regenerării părului este întrerupt. În cele din urmă, se ajunge la o scurtare a fazei anagene (creștere activă a părului), stopând astfel stimularea unei noi creșteri a părului.

Substanțe esențiale procesului de creștere a părului

Vitamine

Vitamina C: Această vitamină este esențială pentru producerea de colagen, un ingredient-cheie pentru creșterea părului. Nivelurile scăzute pot provoca căderea părului, anemia și riscul crescut de infecții.
Vitamina D: Vitamina D contribuie la diferențierea foliculilor părului, iar studiile au arătat că deficiența acesteia poate conduce la o inevitabilă cădere a părului.
Complexul B: Mai multe vitamine din complexul B au un impact pozitiv asupra creșterii părului. De exemplu, acidul folic nu este doar un ingredient esențial pentru creșterea părului, dar este necesar și pentru re-construirea foliculilor de păr, prevenirea părului gri și reglarea glandelor de sebum de la nivelul scalpului. În plus, vitamina B5 este, de asemenea, implicată în stimularea foliculilor de păr și accelerează producția de pigmenți.
Biotin (vitamina B7): Această enzimă este esențială pentru ca organismul să metabolizeze grăsimile, iar simptomele deficienței includ căderea părului, unghiile fragile și oboseala. Aproximativ jumătate din biotina din organismul nostru este produsă de bacteriile din tractul gastro-intestinal, deci nu ar trebui să ne surprindă faptul că pacienții cu boala celiacă pot avea un nivel scăzut, ceea ce poate duce la pierderea părului.

Minerale

Zinc: Acest mineral joacă un rol în sute de reacții în organism, inclusiv producția de colagen, care este esențială pentru creșterea părului. Deficitul său în dietă poate duce la păr friabil și uscat, dar și la pierderi excesive.
Fier: Deficitul acestui mineral - atât de obișnuit la pacienții cu boala celiacă – poate provoca creșterea părului foarte încet, precum și subțierea și apariția părului fragil.
Cupru: Cuprul este vital pentru rezistența fibrelor de keratină. Ca o consecință, deficiența acestuia poate avea ca rezultat părul slab și fragil, cu tendința de a fi înghițit timpuriu.
Seleniu: Acest element este o componentă importantă la nivelul multor reacții chimice din organism, incluzând creșterea părului. Studiile au arătat că deficiența poate provoca alopecie și pseudoalbinism, care pot fi inversate cu suplimentarea adecvată a dietei.
Silicon: Acest mineral este responsabil pentru producerea țesutului conjunctiv și este un ingredient esențial în formarea părului. Suplimentarea orală la pacienții cu deficit de siliciu a evidențiat o îmbunătățire semnificativă a rezistenței și elasticității părului.
Calciu: Curios, concentrația de calciu este de aproximativ 200 de ori mai mare în păr decât în ​​sânge, ceea ce înseamnă că în cazurile de deficiență vor afecta, fără îndoială, creșterea părului.

Cum o dietă fără gluten vă poate ajuta în cazul căderii părului?

Iată 5 pași simpli pentru început

1. Răbdare, răbdare, răbdare
Este posibil să nu observați o reducere a simptomelor imediat după începerea unei diete fără gluten. Din contră, vă puteți confrunta cu simptomele căderii părului în continuare, dar secretul este să aveți răbdare și să așteptați până glutenul iese complet din organism, iar intestinul subțire se reface.

2. Informați-vă
Pentru a înțelege mai bine modul în care sensibilitatea la glutenul vă afectează viața, este important să colectați toate informațiile pe care le puteți obține cu privire la gluten și efectele acestuia.

3. Citiți cu atenție etichetele produselor fără gluten
În timp ce consumați alimente naturale fără gluten, totul pare să devină simplu, dar pot exista momente când simțiți nevoia de a cumpăra alimente prelucrate și ambalate. Nu este nimic în neregulă cu asta, dar este vital să învățați să citiți etichetele nutriționale pentru a evita expunerea accidentală la gluten.

4. Planificați
Indiferent dacă participați la un prânz la birou sau mergeți o noapte în oraș, planificarea înainte vă poate ajuta să evitați expunerea la gluten - fie intenționată, fie nu. Căutați înainte opțiunile fără gluten din meniu, sau pregătiți și împachetați dumneavoastră mâncarea de acasă, în condiții sigure fără gluten pentru a evita contaminarea.

5. Variați conținutul dietei
Unele persoane care încep o dietă fără gluten se bazează doar pe alimentele ambalate. În timp ce acest lucru este extrem de simplu și de facil, vă avertizăm că în timp intervine monotonia și saturația. Din această cauză, vă sugerăm să alternați tipurile de mâncare și să obțineți o dietă alternantă, care să vă caracterizeze stilul de viață.

Dacă suferiți de boala celiacă și aveți probleme cu pierderea părului, sperăm că acest articol v-a fost de ajutor. Nu uitați să urmăriți cu atenție simptomele pe care le manifestați și să acționați în tocmai pentru a preveni și combate căderea părului. Prevenirea este întotdeauna cel mai bun tratament.




Raluca Adam
Raluca Adam

Autor


Comentează