Prebiotice pentru reducerea riscului de alergii alimentare la copii

Modificând flora intestinală, substanţele prebiotice permit reducerea riscului de alergii alimentare. Acestea sunt rezultatele unui studiu realizat pe şoareci şi publicat în revista medicală Allergy.

Astfel, modificarea florei intestinale prin introducerea prebioticelor (substanţe ce favorizează creşterea sau activitatea bacteriilor intestinale benefice petru sănătate), şi în plus administrarea precoce a acestora (înaintea naşterii şi în primele luni de viaţă), permite prevenirea riscului de alergii la copii.

În prezent, din ce în ce mai mulţi copii şi adulţi suferă de alergii alimentare. Evoluţia modului de viaţă a societăţii a determinat modificarea profundă a felului în care ne raportăm la microbi prin alimentaţia pasteurizată, igiena importantă, copii foarte protejaţi de contactul cu exteriorul. Astfel, microbiotul sau ansamblul bacteriilor care ne colonizează corpul (intestinele, pielea) a evoluat în consecinţă. Iar această evoluţie este însoţită de o creștere a cazurilor de alergii alimentare începând de la finalul secolului al XX-lea.

Această progresie se explică printr-o scădere a capacităţii sistemului imunitar de a tolera alimente teoretic inofensive. Intervenind asupra compoziţiei microbiotului, oamenii de ştiinţă speră astăzi să poată corecta aceste deficienţe.

Autorii studiului au modificat alimentaţia şoarecilor gestanţi şi în perioada alăptării cu suplimente pe bază de prebiotice (galacto-oligozaharide şi inulină). După 3 săptămâni, cercetătorii au analizat reacţia şoriceilor nou-născuţi la proteinele de grâu. Rozătoarele care primiseră de la mama lor prebiotice au fost mai puţin afectate de alergii decât ceilalţi şoricei. Suplimentarea cu prebiotice a redus aşadar considerabil severitatea alergiilor.

Pasul următor al oamenilor de ştiinţă este să realizeze testele pe oameni. Ei au prevăzut deja testarea a 500-1000 de femei cu risc ridicat de a da naştere unui copil alergic datorită antecedentelor personale sau familiale. Voluntarele vor fi tratate în timpul sarcinii şi alăptării cu prebiotice. Acest experiment va fi făcut în anul 2016, iar rezultatele vor fi făcute publice peste 2 ani.

Sursa:

Angela Stănescu