Sensibilitate sau intoleranţă la gluten: cum faceţi diferenţa?

Sensibilitate sau intoleranţă la gluten: cum faceţi diferenţa?

Aveţi impresia că nu toleraţi pâinea sau pastele, dar totuşi nu aveţi simptomele bolii celiace… Puteţi fi sensibili la gluten, fără a suferi totuşi de o intoleranţă alimentară. Explicaţii în cele ce urmează.

Specialiştii recunosc astăzi sensibilitatea la gluten non-celiacă, o nouă patologie în sfera tulburărilor alimentare.

Care sunt diferenţele faţă de intoleranţa la gluten? 

Intoleranţa la gluten sau boala celiacă este o reacţie imună anormală la gluten, un ansamblu proteic ce se găseşte din plin în compoziţia grâului, orzului şi ovăzului. Această intoleranţă produce alterarea membranei intestinale, şi în consecinţă malabsorbţia nutrimentelor. Simptomele sunt numeroase şi variate: dureri abdominale, diaree, balonări, oboseală, anemie, iar uneori chiar tulburări neurologice şi articulare.
De câţiva ani, tot mai mulţi pacienţi reclamă medicului aceste simptome, însă testele de depistare a celiachiei sunt totuşi negative în unele cazuri.
Sensibilitatea la gluten este o formă uşoară a intoleranţei la gluten, mult mai frecventă decât boala în sine, iar medicii nu ştiu încă dacă pe termen lung sensibilitatea se poate dezvolta în intoleranţă.

Cum este diagnosticată sensibilitatea la gluten?

Medicul verifică în primul rând că nu este vorba de o intoleranţă la gluten, prin teste de sânge ce caută prezenţa anticorpilor specifici (IgA anti-transglutaminaza) şi biopsia intestinului subţire. Odată ce patologia este exclusă, se poate suspecta sensibilitatea la gluten non-celiacă.
Problema este că nu există biomarkeri specifici pentru această afecţiune. Există doar simptome: o persoană sensibilă la gluten prezintă tulburări digestive imediat după ce a consumat alimente cu conţinut de gluten, şi observă dispariţia simptomelor neplăcute atunci când încetează să le consume. Ameliorarea stării pacientului este mai rapidă deoarece membrana intestinală nu este alterată, spre deosebire de veritabila intoleranţă.

Ce trebuie să faceţi dacă suspectaţi o sensibilitate la gluten?

Nu vă autodiagnosticaţi şi nu excludeți glutenul din dietă fără acordul prealabil al medicului. Mulţi oameni exclud glutenul din alimentaţie deoarece se simt mai bine astfel, însă problema este apoi că o eventuală intoleranţă la gluten va fi complicat de diagnosticat. Anticorpii şi leziunile intestinale caracteristice bolii dispar odată cu dispariţia glutenului din alimentaţie.
Însă dieta nu este aceeaşi în caz de intoleranţă sau sensibilitate. Persoanele intolerante trebuie să urmeze un regim strict, restrictiv şi destul de scump. În cazul unei sensibilităţi la gluten, fiecare pacient are o toleranţă proprie şi dieta va fi adaptată. Se diminuează progresiv cantitatea de gluten şi se observă ce se întâmplă cu confortul digestiv. La unii pacienţi este suficient să se excludă principalele surse de gluten (pâine, paste, prăjituri). La alţii trebuie excluse şi urmele de gluten din alimentele transformate. Aşadar, alimentaţia trebuie adaptată de la caz la caz.

Cauzele sensibilităţii la gluten şi precauţii

Pentru a explica recenta creştere a numărului de cazuri cu sensibilitate la gluten, specialiştii avansează mai multe ipoteze. Printre acestea se numără şi modificările genetice pe care grâul le-a suferit în ultimii ani, pentru a răspunde mai bine nevoilor industriei agroalimentare. Astfel, conţinutul său în gluten (necesar panificaţiei) a fost mărit genetic.
O altă explicaţie ar fi legată de o proteină asociată glutenului numită ATI (inhibitor de amilază/tripsină). Pentru a face grâul mai rezistent la insecte, a fost mărit conţinutul de ATI. Potrivit cercetătorilor germani, acest lucru ar provoca reacţii imunitare anormale.
De asemenea, nutriţioniştii spun ca grâul este mult mai prezent astăzi în alimentaţia noastră decât în trecut, deoarece el este ascuns în compoziţia multor alimente transformate şi semipreparate, adesea sub formă de amidon pentru proprietăţile sale liante şi de îngroşare.
Chiar dacă motivele apariţiei sensibilităţii la gluten nu sunt încă pe deplin elucidate, se recomandă totuşi o alimentaţie diversificată, cu conţinut variat de cereale, dar şi de leguminoase, şi pe cât posibil să preparaţi mâncarea acasă.

Cu sau fără gluten?

Alimentele care conţin gluten:
-Pâine
-Paste
-Grâu, ovăz, alac, grâu dur, secară, orz
-Cerealele pentru micul-dejun

Alimentele care nu conţin gluten:
-Biscuiţii de orez, tartinele crocante cu hrişcă, pâinea fără gluten din magazinele specializate
-Fidea de soia şi de orez
-Orez, quinoa, amarant, mei, kasha (hrişcă coaptă), legume uscate (linte, mazăre, fasole)
-Fulgi de porumb sau de hrişcă, musli pe bază de fulgi de castane, seminţe de quinoa şi de amarant 

Sursa: http://www.topsante.com




Angela Stănescu
Angela Stănescu

Autor


Comentează